FOOD CAMP – for plantebaserede Startups

Bælgfrugter

FOOD CAMP er genvejen til at få afsat dit plantebaserede fødevareprodukt.

Fødevarebranchens skarpeste specialister giver dig og andre plantebaserede startups viden og værktøjer til at få afsat dit produkt. Det betyder en kortere vej til en levedygtig forretning og færre bekymringer undervejs.

Det er gratis at deltage i FOOD CAMP. Tilbuddet er en del af udviklingsprojektet Turbo Plant, der hjælper plantebaserede virksomheder til vækst.

OBS: Du tilmelder dig et forløb på fire eftermiddage: 28. februar, 13 eller 14. marts, 18. april og 2. maj

Du får:

  • Rådgivning af fagspecialister i fødevarebranchen
  • Skærpet din forretningsplan og strategi
  • Hjælp til din handlingsplan
  • Rådgivning ift. produktudvikling og smag
  • Viden om sortiment og kategorier
  • Overblik over salgskanaler og kundetyper
  • Konkrete værktøjer og teknikker
  • Netværk og sparringspartnere i fødevarebranchen

Hvem kan deltage?

FOOD CAMP er et tilbud til startups, der producerer fødevarer med fokus på det plantebaserede. Vi arbejder målrettet med kommercialisering og salg – med fokus på dit produkt. Derfor er det en betingelse, at du har et færdigudviklet produkt, der er lanceringsklart eller allerede i handlen.

Indhold

28. februar
Sådan skaber du den første kontakt med en indkøber
Du lærer at kalkulere salgspriser til en indkøber, hvordan du forbereder det første møde med en indkøber samt at vurdere, hvilke kategorier og kunder er vigtigst for din virksomhed.
v/ Gitte Brøndum, Food Is More, Tidligere indkøbschef i Fakta, 10 års erfaring med at hjælpe SMV’er på markedet.

14. marts
Få professionel feedback på smag, konsistens og udseende
Du kommer i køkkenet og får konkret feedback og rådgivning i forhold til smag, udseende, konsistens osv. fra en af branchens skarpeste udviklere.
v/ Per Mandrup, Culinary Institute, Tidligere indehaver af Michelin-restaurant og team-manager for kokkelandsholdet.

18. april
Din go-to-market-strategi
Få styr på dit værditilbud – pris, produkt, promotion og placement, så du er klar til at møde markedet.
Læg en realiserbar go-to market strategi, hvor du er forberedt på de vigtigste udfordringer.
V. Dennis Hvam, KombinationStrategikonsulent med speciale i FMCG, 25 års erfaring m. salgs- og forretningsudvikling.

2. maj
Softfunding og eksport
Få overblik over mulighederne for at få investeringer i din virksomhed.
v/ Gyda Bay, COO, Food Innovation Center, 25 års erfaring med udvikling af fødevarevirksomheder
Bliv klogere på, hvad det kræver at komme ind på eksportmarkedet.
v/ Malene Aaris, MAA.C, Eksportrådgiver med årtiers erfaring fra de vigtigste eksportmarkeder.

Praktiske oplysninger

Alle møder foregår kl. 13.00 -16.00
Food Innovation House, Lysholt Allé 3, Vejle


FOOD CAMP er en del af udviklingsprojektet Turbo Plant, der hjælper plantebaserede virksomheder til vækst. Turbo Plant er finansieret af Industriens Fond.

Turbo_Plant_Logo
Industriens_Fond_Logo

Eksportsparring

Trade Council hjælper danske virksomheder med at starte eksport og udvide aktiviteterne til nye markeder. Det gør de bl.a. ved hjælp af skarpe indsigter og et stort internationalt netværk.

Tilbuddet gennemføres i et samarbejde mellem Trade Council, AI Innovation House og StartUp Vejle:

Få uvildig og gratis sparring på din eksportstrategi

  • Bliv eksportparat: Forretningsmodeller og skalerbarhedsvurdering
  • Kompetenceafklaring: Afklaring af, om organisationen har kompetencerne til eksport
  • Markedsvalg og salgskanaler: Find den optimale måde at eksportere på (f.eks. via agent eller forhandler)
  • Samarbejdspartnere: Identifikation og screening via Trade Council’s internationale netværk
  • Samarbejdsaftaler: Vejledning i at få lavet en god samarbejdsaftale
  • Outsourcing: Vejledning i, om det er vejen frem
  • Eksportfinansiering og eksportkreditforsikring: Sådan får du adgang til kapital og sikkerhed.

Tilmelding
Book et møde med Eksportrådgiver Klaus Hell fra Trade Council på mail klahel@um.dk.

Eksportsparring

Trade Council hjælper danske virksomheder med at starte eksport og udvide aktiviteterne til nye markeder. Det gør de bl.a. ved hjælp af skarpe indsigter og et stort internationalt netværk.

Tilbuddet gennemføres i et samarbejde mellem Trade Council, AI Innovation House og StartUp Vejle:

Få uvildig og gratis sparring på din eksportstrategi

  • Bliv eksportparat: Forretningsmodeller og skalerbarhedsvurdering
  • Kompetenceafklaring: Afklaring af, om organisationen har kompetencerne til eksport
  • Markedsvalg og salgskanaler: Find den optimale måde at eksportere på (f.eks. via agent eller forhandler)
  • Samarbejdspartnere: Identifikation og screening via Trade Council’s internationale netværk
  • Samarbejdsaftaler: Vejledning i at få lavet en god samarbejdsaftale
  • Outsourcing: Vejledning i, om det er vejen frem
  • Eksportfinansiering og eksportkreditforsikring: Sådan får du adgang til kapital og sikkerhed.

Tilmelding
Book et møde med Eksportrådgiver Klaus Hell fra Trade Council på mail klahel@um.dk.

Matsumae Cup Business

Skab forbindelser, netværk og nye samarbejder
Vær med når vi inviterer til Matsumae Cup Business og få mulighed for at skabe netværk lokalt og nationalt, når vi åbner dørene til vores Business Konference.
Konferencen  åbnes af Vejles borgmester, Jens Ejner Christensen og den Japanske ambassadør H.E. Uyama Hideki.

Matsumae Cup Business er en konference, der ligger i forlængelse af Matsumae Cup. Matsumae Cup er vores store internationale judostævne som afholdes i DGI huset i Vejle d. 18. – 19. februar. Her er stor opbakning fra blandt andet den japanske ambassade og store japanske virksomheder og forskningscentre som ser frem til at skabe netværker og samarbejde med danske virksomheder.

I år går vi i dybden med velfærd og velfærdsteknologi
Omdrejningspunktet bliver fremtidsperspektiverende indlæg med afsæt i udvikling og nytænkning. Dagene byder på oplæg indenfor velfærd og velfærdsteknologi. Her får i muligheden for at møde forskellige inspirerende mennesker fra både Danmark og Japan, som fortæller om deres udfordringer og erfaringer.

Japanske AIST som er det største nationale forskningscenter i Japan kommer, og samme med danske SDU vil de hver især holde oplæg om velfærd og velfærdsteknologi, med fokus på nogle af deres mange forskningsprojekter de har lavet omkring velfærd.

Vi får besøg af flere Tech-virksomheder, institutioner og investorer fra både Danmark og Japan, som arbejder fokuseret på at forbedre velfærd. Blandt virksomhederne er blandt andet RT. Works fra Japan, som laver hjælpemidler til ældre og flere virksomheder fra Danish Life Science Cluster, der også arbejder med velfærd som fokus.

Yderligere har vi indrettede en netværkslounge, hvor der vil være mulighed for at dele tanker og erfaringer og drøfte relevante udfordringer på tværs af landene. Her er der blandt andet mulighed for at møde japanske investorer og erhvervsfolk som er på udkig efter nye partnere og projekter.

Her er blot nogle af de navne du kan opleve på dagen:

Den Japanske ambassadør H.E. Uyama Hideki – Fortæller lidt om hele projektet

  • Vejles Borgmester Jens Ejner Christensen – Byder velkommen til en spændende dag

  • Japanske AIST Forskningscenter – Fremlægger deres projekter om velfærdsteknologi

  • Danske SDU Forskningscenter – Vil ligeledes dele deres projekter om velfærdsteknologi

  • Peter Julius fra Public Intelligens – Fortæller om ældrepleje. Hvad kan vi allerede, og hvad kommer vi til at kunne om få år?

  • Thomas Nørremark fra NTT – Giver et andet indblik ind i ældreplejen og nogle teknologiske løsninger

  • Vejle Kommune – Flere ældre og færre varme hænder?

  • Cornelis Versluis fra LEGO-gruppen – Fortæller om bæredygtighedsrollen

  • Hans Læsøe fra AKTUS Risk Advisory – Fortæller om risiko og hvordan man håndterer det bedst muligt?

  • Japanske RT. Works – Kommer og fremviser deres produkter til ældre

  • Mr. Yusuke Matuura fra DNP Vision – Fortæller om muligheder for brug af lys uden strøm

Det fulde program offentliggøres d. 10. februar

Læs mere her

Temadag | Den gode novel food ansøgning

Bælgfrugter

Temadag | Den gode novel food ansøgning 

I fødevareerhvervet er der fokus på udvikling af nye og innovative fødevarer, herunder fx nye alternative proteiner eller nye fødevarer lavet af restprodukter, som led i den grønne omstilling. 

Produkter som disse vil dog ofte kræve en EU novel food godkendelse, som har til formål at sikre at nye fødevarer er sikre for forbrugerne eller i hvert fald en afklaring af novel food status. 

Til denne temadag om novel food er det muligt at få indsigt i novel food reglerne, viden om hvordan man får afklaret, om en fødevare er novel food samt viden om novel food ansøgningsprocessen og den gode ansøgning. 

Novel food overvejelser bør tænkes ind tidligt i en innovationsproces for at sikre den mest smidige vej fra idé til kommercialisering og kan være relevant for både virksomheder, fødevare start-ups og konsulenter. 

Det er også en fordel at overveje tidligt, hvordan en ny fødevare ønskes markedsført. Der er mange typer af frivillig fødevareinformation (anprisninger), og der gælder forskellige regler. På denne temadag går vi tæt på sundhedsanprisningerne og den tilhørende ansøgningsprocedure. 

Program
9.30-10.00 ankomst
10.00 Velkommen v/Food & Bio Cluster Denmark
10.10 Rundtur i novel food reglerne – Hvad er en novel food, og hvordan får du den godkendt? v/Fødevarestyrelsen
11.30 Pause
11.45 Den gode ansøgning v/Morten Poulsen, seniorforsker fra DTU Fødevareinstituttet og novel food ekspert i EFSA
12.30 Frokost
13.15 Reglerne for anprisninger – Hvordan markedsfører man fødevarer med sundhedsbudskaber? v/Fødevarestyrelsen
14.15 Q&A
14.30/14:45 Farvel og tak for i dag 

Se mere om tilmelding og program her.

Plantebaseret udviklingsnetværk

Plantebaseret udviklingsnetværk

Kom og vær med i Turbo Plant’s GRATIS netværk for produktudvikling, hvor du får netværk, viden om ingredienser til plantebaserede produkter, mulighed for at teste dine produkter og at møde kommercielle partnere.

(Arrangementet er kun for Turbo Plant medlemmer).

Netværket skaber dialog mellem leverandører, kunder og slutbrugere, derfor vil det gøre det nemmere for dig at udvikle nye, plantebaserede fødevarer af høj kvalitet målrettet dine kundesegmenter. DET
FÅR DU UD AF AT VÆRE MED:
– Matchmaking med kunder og leverandører
– Sparring med repræsentanter fra de danske detailkæder
– Mulighed for at få udført sensoriske produktanalyser
– Adgang til eksport-aktører
– Et stærkt netværk på tværs af virksomheder, leverandører og aftagere
– Mulighed for at give udviklingsopgaver til fødevareteknologier
– Hjælp til at finde din eventuelle og rigtige samarbejdspartner
– Mulighed for at teste dine produkter hos diverse kundesegmenter

Se programmet her.

Tilmeld dig hos Gitte på: gb@foodismore.com

Matchmaking: Mød nye, inspirerende plantebaserede produkter

Matchmaking: Mød nye, inspirerende plantebaserede produkter

Turbo Plant og Mærkevareleverandørerne inviterer til matchmaking, hvor du kan få inspiration samt blive opdateret på  det seneste nye inden for plantebaserede produkter.

(Arrangementet er kun for Turbo Plant medlemmer).

PROGRAM
Kl. 10.00 – 12.00 – INDLÆG

• DANSK VEGETARISK FORENING
Data vedr. plantebaserede produkter
v. Centerleder Katrine Ejlerskov, Plantebaseret Videncenter

• HECO ET AL
Forbrugerindsigt – Convenience marked
v. Direktør og medejer Benjamin Heco

• FERM FOOD
Forbedring af planteproteiner
gennem fermentering
v. Kok Søren Lange

• GRØNTSAGSPØLSEN
Hvordan udvikler man en grøntsagspølse ?
v. Kok og produktudvikler Per Mandrup, Culinary Institute by VejleErhverv

• COMPASS GROUP / VESTAS AARHUS
Hvordan vi har fået flere grønne retter på menuerne
v. Køkkenchef Tina Geest

• FOKUS FØDEVARER KRAVSPECIFIKATIONER
Hvilke kvalitetskrav kan vi stille til plantebaserede produkter?
v. Projektkoordinator Anna Kirkeby

Kl. 12.00 – 15.00 – FROKOST og MATCHMAKING
Besøg standende og bliv fristet af lækre smagsprøver

Se programmet her.

Tilmeld dig hos Gitte på: gb@foodismore.com

Intromøde ‘Matchmaking i Holland’

Intromøde ‘Matchmaking i Holland’

Kom og mød Verenice Vandewall og Georg Broich fra EFP – European Foodservice Partners. De kommer til København for at fortælle om det hollandske foodservice marked, trends og ikke mindst om en planlagt matchmaking i Amsterdam.

(Arrangementet er kun for Turbo Plant medlemmer).

Se programmet her.

Tilmeld dig hos Gitte på: gb@foodismore.com

Besøg af EPOS Biopartner

Mød Foodservice grossist fra Tyskland med 100% økologisk sortiment

Turbo Plant får besøg af EPOS Biopartner – en vigtig tysk foodservicegrossist med 100% økologisk sortiment og 3 af deres vigtigste storkøkkenkunder, 6 personer i alt. De er i Danmark for at snuse lidt til vores arbejde med økologi og især plantebaserede fødevarer her i Norden og er inviteret i forbindelse med et 2-årigt projekt, der bearbejder grossister, som leverer til Biohoteller i Tyskland. Du får på mødet mulighed for at præsentere dine produkter og din virksomhed for disse kunder, så vi beder dig om at medtage produktmateriale på tysk samt vareprøver og smagsprøver.

(Arrangementet er kun for Turbo Plant medlemmer).

Se programmet her.

Tilmeld dig hos Gitte på: gb@foodismore.com